Ahrend van Ipenburg

Everything is under control

About

De beelden en schilderijen van van Ipenburg laten traditionele onderwerpen zien, vaak uitgevoerd in niet traditionele materialen. Traditionele materialen worden gecombineerd met bouwmarkt materialen. Traditioneel ambacht wordt gecombineerd met de modernste techniek. Van Ipenburg creëert beelden en schilderijen die in eerste instantie klassiek ogen. Maar door manipulatie met materialen, door manipulatie met origineel en kopie ontstaan er beelden die de werkelijkheid op een andere manier laten zien. Klassieke thema’s en symboliek worden in een andere context geplaatst wat de kijker verwart en anders dwingt te kijken. Wc-eenden en yin en yang figureren regelmatig in het werk van van Ipenburg om de hol geworden symboliek een andere invulling te geven.

Nostalgie, symboliek, religie, de wereld van de bouwvakker, de huidige wereld en ambachten hebben veel gemeen en zijn een inspiratiebron. Bouwmarktmaterialen van een nieuwe betekenis voorzien en een esthetische waarde geven zijn samen met een moderne symboliek belangrijke drijfveren tot het maken van beelden en schilderijen.

Ahrend is sinds januari 2018 deelnemer van stichting Kunstwerkt.

Exposities