Elementen

De tentoonstelling is een associatieve dans rond ‘de vier elementen’. In de kern is gezocht naar disciplines die zich verhouden tot de bouwstenen voor de materie uit de klassieke filosofie en westerse esoterie: aarde, water, lucht en vuur. Met dit thema in het achterhoofd is gezocht naar kunstenaars waarvan het werk, elk op een eigen manier, een bijdrage leveren aan de tentoonstelling.

Het uitgangspunt was oorspronkelijk de elementen vuur, water, lucht, aarde. Er zitten echter grote stappen tussen deze elementen. Als we verder inzoemen worden de overloopgebieden zichtbaar en de overgangen meer helder. We betreden andere, meer poëtische werelden.

Ron van der Ende, bas-reliëf
Aldo Hoeben, installatie
Ahrend van Ipenburg, zuil
Frans van Lent, video-installatie en groepsperformance
Jeanne Rombouts, houtskooltekeningen
Eric van Straaten, fotografie
Sasha Zuidam, installatie
Milah van Zuilen, installatie
Curator: Sasha Zuidam

donderdag, 16 november, 2023 tot zondag, 10 december, 2023

• Opening 'Elementen'

zo 19 nov, 15:30

Opening door Theun Okkerse, ontwerper, beeldend kunstenaar en voorzitter van Pictura Dordrecht. Met een optreden door 'Soraya Speaking', winnares van de Schiedamse Poetry Slam en finaliste halve finale NK Poetry Slam 2023.

• Dubbelconcert harmonieorkest Sint Radboud

zo 26 nov, 13:30

Dubbelconcert, om 13:30 uur en 15:00 uur, door een kleine delegatie van harmonieorkest Sint Radboud met muziek in het thema van de expositie.
    Kaarten van 10,- euro zijn te koop aan de deur of via Eventbrite. Tijdens het concert is de deur gesloten.

Zorg ervoor dat u ruim voor aanvang van het concert aanwezig bent, want wij beginnen op tijd.

• Groepsperformance ‘Eiland’

za 2 dec, 14:30 - 15:00

Groepsperformance ‘Eiland’ door Frans van Lent, op de Grote Markt in Schiedam.

Voor deelname en informatie, zie fransvanlent.nl/eiland/

• Finissage 'Elementen'

zo 10 dec, 15:30

Finissage met een groepsperformance door dirigent en stemcoach Anneke Huitink. We maken een 'klanktableau’ met muzikale elementen.  We verkennen de werken in de expositie en resoneren op de kwaliteiten en elementen.