Wereldboom

Recht tegenover het nieuwe Art Centre Schiedam staat een monumentale oosterse plataan. In maart is het tien jaar geleden dat deze mooie boom is uitgeroepen tot Wereldboom met de naam 'Plantage Plataan'.

Een Wereldboom is een boom die de kans krijgt om 'Oeroud' te worden. Dat lukt alleen als omwonenden zich inzetten voor de boom. En zo verbindt de Wereldboom mensen rondom zich.

In de expositie 'Wereldboom' viert Stichting Kunstwerkt samen met de omwonenden dit jubileum. Een feestelijke expositie met veel bomen. De expositie is de start van een jaar vol activiteiten rond de boom, georganiseerd door de Plantage-bewoners.

Met een werk van een groot aantal deelnemers van Stichting KunstWerkt en gasten:

Ahrend van Ipenburg, Aldo Hoeben, Andie Wieringa, Arno Bauman, Astrid Meijer, Carine Hooykaas, Cora Moret, Egbert Vennema, Esther van der Eerden, Frans Huisman, Friedie Kloen, Harry Schumacher, Ilona Bruins, Inge Hoefnagel, Jan Wagner, Jeroen Staal, Jolande Bosch, Karin van As, Marianne Goudswaard, Marita Beukers, Marloes Aben, Martine de Heij, Mia van der Burg, Nancy Hoogstad, Nelleke Hoeben, Pauline Tonkens, Pim van Halem, Rob van der Ven, Roel Crul, SAGE, Tessa Schlechtriem, Tilly Heijster, Tineke Weber, Vera Whistler, Willem van Hest, Wybe Hietbrink, Yvon Koopman en Zhanhong Liao

zondag, 12 maart, 2023 tot zondag, 2 april, 2023

• Opening Art Centre Schiedam

zo 12 mrt, 14:00

Officiële opening Art Centre Schiedam door Anne de Haij, directeur Stedelijk Museum Schiedam. Diverse feestelijke activiteiten bij alle drie locaties, Gallery Tone & Image, KunstWerkt en Art Studio Voûte.

• Opening 'Wereldboom'

zo 12 mrt, 15:30

Opening expositie Wereldboom door initiator Aldo Hoeben en Arjen Baas, voorzitter van st. KunstWerkt. Tevens aftrap van het project 'Jaar van de Boom', een initiatief van bewonersvereniging De Plantage.

• Jubileum 'Plantage Plantaan'

zo 19 mrt, 14:00

De 'Plantage Plataan' viert zijn 10-jarig jubileum. Met een speech door Huib Sneep over Wereldbomen. Bij mooi weer high tea in het park.
    Aansluitend onthulling 'Bladspiegels in het gras', een participatieproject van Yvon Koopman.

• Finissage 'Wereldboom'

zo 2 apr, 15:30

We onthullen het werk "Boomkleed" dat Yvon Koop maakte in samenwerking met omwonenden.

Om 15:30 lopen we vanaf de expositie naar de boom in het park waar het kunstwerk is aangebracht in het gras. Na de onthullen is het werk nog enkele weken te zien in het park.