De organisatie

De Stichting KunstWerkt bestaat uit ca 40 ‘deelnemers’ uit Schiedam e.o., een bestuur en een Raad van Advies. KunstWerkt functioneert min of meer als een zelfsturende organisatie. De deelnemers zijn georganiseerd in vier commissies, elk met een eigen voorzitter:

• ballotagecommissie
  • tentoonstellingscommissie
  • PR- en communicatiecommissie
  • barcommissie

De deelnemers bepalen de output van de stichting: wat voor tentoonstellingen en activiteiten er plaatsvinden, welke communicatie eromheen genereerd wordt, welke kunstenaars er meedoen. Op de deelnemerspagina is informatie te vinden over de kunstenaars: foto’s, hun websites, hun tentoonstellingen.

Drie á vier keer per jaar vinden er ‘deelnemersbijeenkomsten’ plaats. Deze avonden dienen met name als een moment van contact tussen de deelnemers onderling. Er wordt begonnen met een gezamenlijke informele maaltijd. Meestal wordt een gast uitgenodigd die over eigen werk vertelt of over een project. Al dan niet met een oproep om deel te nemen. Nieuwe deelnemers worden geïntroduceerd en vertellen kort iets over hun achtergrond en motivatie om deelnemer te worden. Uiteraard wordt er ook gediscussieerd over de koers van de stichting en komen diverse praktische zaken aan de orde. De bijeenkomsten worden ook bijgewoond door bestuursleden. Daarnaast worden de leden van de Raad van Advies uitgenodigd.

Het bestuur heeft vooral een faciliterende rol waarbij de ‘Governance Code Cultuur: Goed bestuur en toezicht in de cultuursector’ wordt gevolgd. Het bestuur zorgt onder meer voor een solide financiële basis en ziet erop toe dat de stichting aan haar verplichtingen naar de buitenwereld voldoet.

Voor de bestuursvergaderingen (ca elke zes weken) worden de voorzitters van de commissies uitgenodigd om een optimale informatie-uitwisseling te verkrijgen en een gezamenlijk toekomstig beleid te kunnen bepalen.

Het bestuur

Het huidige bestuur bestaat uit voorzitter Arjen Baas, secretaris Petra van der Ham en penningmeester Chris Tegelaar, plus twee deelnemers: Mirjam Boomert en <vacature>.

Alle bestuursleden zijn onbezoldigde vrijwilligers.

Arjen BaasArjen is sinds 19 juni 2017 voorzitter. Hij woont in Rotterdam Kralingen en werkt voor de gemeente Rotterdam. Vanaf de invoering van de gebiedscommissies in 2014 is hij actief als wijkmanager in Delfshaven. Eerder werkte hij daar bij MultiBedrijven, Gemeentewerken, Roteb en Stadsontwikkeling, waar hij zich voornamelijk bezighield met management.

Oorspronkelijk is Arjen opgeleid in het vak van groenvoorziening, daarna volgde hij opleidingen op sociaal gebied en op het terrein van management.

Naast zijn dagelijks werk is Arjen kunstliefhebber en voorzitter van Kunstroute Kralingen-Crooswijk. De contacten daar brachten hem bij KunstWerkt. Eerst als bezoeker en sinds enige tijd als voorzitter van het bestuur.

Petra van der HamPetra is op 1 juni 2017 als secretaris aangetreden. Zij werkt sinds september 2017 als office manager bij De Ketelfactory, een projectruimte voor beeldende kunst in Schiedam. En af en toe ook als vrijwilliger bij het Stedelijk Museum Schiedam.

Petra heeft sociologie gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna heeft zij o.a. lange tijd als managing director op de Universiteit van Tilburg en in het Vredespaleis gewerkt en was zij secretaris/ penningmeester van enkele stichtingen in Rotterdam.

In april 2016 verhuisde Petra met haar partner Fred van Rotterdam-Noord naar Schiedam. Een stad die zij altijd meer als kunststad heeft beschouwd dan als jenever- en molenstad. Haar hele leven heeft ze affiniteit met kunst en cultuur gehad.

Nu zet ze haar kennis en ervaring op het gebied van organisatie, management en bestuur graag in voor KunstWerkt.

Chris TegelaarChris is penningmeester sinds 15 augustus 2017. Hij is afgestudeerd in bedrijfskunde en accountancy en mag zich daarom registeraccountant noemen. Na een werkzaam leven in de accountancy is hij 12 jaar controller geweest van KLM Aerocarto en CFO van de divisie KLM Deelnemingen. Na deze periode is hij werkzaam geweest als interim-manager (Nutsbedrijven Maastricht, Suikerunie, BBC Intrax, Nelca België).

Tegenwoordig werkt hij als zelfstandig financieel adviseur. Hij is getrouwd met Nelly Voogd, die in Rotterdam een galerie genaamd V’-Arts runt. De toegenomen affiniteit met kunst is mede ingegeven door de inbreng van zijn echtgenote, hoewel hij al geruime tijd bezig was een collectie van moderne kunst op te bouwen.

Mirjam BoomertMirjam is geboren en getogen in Vlaardingen en woont nu met haar man Keston en zoon Madison in de mooie Oostwijk. Via allerlei omwegen is zij in haar Verbeeldingsatelier aan de Waterleidingstraat terechtgekomen waar ze zich bezighoudt met fotografie, textiel, teksten, muziek en, zo mogelijk, een combinatie van dit alles.

Na de middelbare school heeft ze gewerkt bij de Finata bank, IKEA, als speeltuinleidster in Berkel en Rodenrijs, bij Careyn, Argos Zorggroep, de Frankelandgroep en als kunstvakdocent fotografie voor de Vrije Academie/KADE40.

Mirjam heeft veel vrijwilligerswerk gedaan in de goeie tijd van de wijkcentra, o.a. kinderkampen, tienerkampen. In de tussentijd is zij ook muzikant geworden: drummen en djembee spelen. Ongeveer 10 jaar geleden heeft de ontwikkeling tot kunstenaar zich ingezet waarbij zij op eigen kracht een stijl heeft gevonden die bij haar veelzijdigheid past. Sinds december 2015 is zij lid van KunstWerkt: een mooie manier om zichzelf uit te dagen vanwege de contacten met de andere kunstenaars en de thema’s van de exposities. Na een periode aan de barcommissie te hebben meegewerkt is Mirjam, namens de deelnemers, op 1 maart 2018 toegetreden tot het bestuur.

Raad van Advies

Sinds het najaar van 2017 wordt KunstWerkt ondersteund door een Raad van Advies die de stichting voorziet van gevraagd en ongevraagd advies. Momenteel bestaat deze raad uit:

• Hugo Bongers
  • Han Goan Lim