Still Moving is een feestelijk festival van drie dagen: 8,9,10 september met verschillende kunstdisciplines, waarbij we een ‘kunstroute’ creëren tussen de nieuwe locatie van Kunstwerkt: Art Centre Schiedam en de studio’s van Magnezy Dance Productions op de Boterstraat 81, Schiedam met activiteiten die zowel binnen als buiten worden gerealiseerd. Aan deze kunstroute doen de volgende culturele partners mee: Stichting Kunstwerkt, AtelierRuimDenkers, Schiedams Boekhuis, I-Punt S’Dam en OpenArtExchange.

De titel “Still Moving” refereert aan de ogenschijnlijke tegenstelling tussen vaak statische beeldende kunst en het dynamische van dans. Het programma is opgesteld van exposities, voorstellingen, workshops en lezingen, waarin de interactie tussen dans en beeldende kunst centraal staat. Kunstenaars van beide binnen en buiten Schiedam deelnemen. Still Moving verwijst ook naar de rol van de bezoekers, die steeds worden uitgenodigd om met de kunst mee te bewegen en door de kunst bewogen te worden.

Dansprogramma

Whispers in Motion

16:30 – 17:30, De plantage > De Plantage/ Art Centre Schiedam

Te midden van de statische schoonheid van de stadslandschappen ontstaat Whispers in Motion, een symfonie van dans, die spreekt door de subtiele taal van beweging. Terwijl je dwaalt, kom je plekken tegen van kinetische kunstenaarschap—gechoreografeerde momenten die de kloof overbruggen tussen het canvas van de stad en de vorm en verbinding van de dansers. Deze vluchtige optredens zijn meer dan alleen stappen; het zijn fluisteringen, delicaat en resonant, die verhalen delen van emotie, geschiedenis en dromen.

De voorstelling nodigt je uit om deel te nemen aan een poëtische route. Word deel van het verhaal—laat je stappen zich verweven met het ritme van de stad. Terwijl je deze gefluisterde bewegingen volgt, zul je beseffen dat de stad zelf leeft, resonerend met de energie van haar bewoners en het ritme van de stad. Omarm de harmonie van kunst en beweging, en laat je meeslepen door de stille gesprekken die zich ontvouwen in de ruimtes tussen stilte en dans.

Uitvoering: eerstejaars studenten van de Bachelor Dans in Educatie van CodArts, begeleid door choreograaf Loura van Krimpen.

Amour, Amour, Amour

17:30 – 18:30 Ruimte in Beweging – Boterstraat 81 Schiedam

L’amour se trouve dans ton intérieur” (love lies within you) - Alioune Diagne

Amour Amour Amour is een persoonlijke en intieme dans-solo van de Senegalese kunstenaar Alioune Diagne die gaat steeds weer zoek naar de liefde en blijft het ondervragen. Liefde is een kracht die mensen verbindt en landen en culturen overstijgt. Amour Amour Amour maakt Alioune Diagne de verschillende facetten van de liefde invoelbaar. Liefde als een spirituele kracht die je in beweging brengt en je kan laten reizen naar het verste punt. Als een bron van energie die jou kan opladen. Maar ook de liefde die gepaard gaat met scheiding. Van een kind dat op een dag het ouderlijk huis verlaat. Van partners die elkaar moeten loslaten. Of van het verhuizen naar een geheel nieuwe cultuur. Een persoonlijk verhaal van Alioune Diagne waarin een Senegalees verleden wordt meegenomen naar een nieuwe toekomst. Laat je onderdompelen in de liefde en reis met hem mee.

Uitvoering en choreografie: Alioune Diagne

Motion Farewell

11:00 – 11:20  De plantage
11:25 – 11:32 Appelmarkt
11:40 – 12:00 Grote markt

Motion Farewell is een dansvoorstelling van choreograaf Sara Europaeus die verkent de onvermijdelijke verschuivingen in relaties en de transformerende aard van verbindingen die we in ons leven aangaan, en eert het afscheid als een natuurlijk moment in de vergankelijkheid van romantiek.

Betekenisvolle momenten, oude en nieuwe liefde, laten fysiologische sporen achter die in ons lichaam worden opgeslagen - en die blijven hangen na hun eigenlijke duur. Spelend met het fysieke proces van afscheid, omarmt Motion Farewell de veranderende getijden van liefde en verbinding en viert ze met het afscheidsfeest dat ze verdienen.

Uitvoering: ….. en Sara Europaeus

Choice of Line

13:30 - 14:00 Ruimte in Beweging - Boterstraat 81
14:45 - 15:15 Q & A met de kunstenaar - Art Centrum Schiedam -
Lange Nieuwstraat 191
16:00 - 16:30 Ruimte in Beweging - Boterstraat 81

Choice of Line is een solo van David Feenstra die legt het verschil tussen gecontroleerd worden en de controle nemen onder de loep door het projecteren van random lijnen en live input van muzikant Severin Salvenmoser. Het programma dat dit pad van lijnen genereert, gemaakt door Hans Lous, laat een live random output zien die bepaalt wat er tijdens de solo gebeurt. Wanneer kies je zelf en wanneer volg je een pad gedefinieerd door alle willekeurige en chaotische toevalligheden in je leven? Zijn we überhaupt in controle, of worden we zomaar in het rond gegooid?

Wonder aTent
artist in residence Amit Palgi

Zaterdag 9 september
12:00 – 13:00 OpenArtExchange - Hoogstraat 185
14:00 – 15:00 OpenArtExchange - Hoogstraat 185

14:00 – 15:30 OpenArtExchange - Hoogstraat 185
16:30 – 17:30 OpenArtExchange - Hoogstraat 185

Wonder aTent is een performatieve installatie die dans, tekst en geluid gebruikt om je te verwonderen over zwerven en heimwee. Gemaakt gedurende twee weken residentie door Amit Palgi voor de galerieruimte van OpenArtExchange. Bezoekers zijn welkom om de galerie binnen te stappen, een koptelefoon op te zetten en te luisteren naar verhalen gevolgd door transformerende beelden die in de ruimte zijn gecreëerd.

Ik dwaal altijd af
Of het daar beter kan.
Ik doe een poging,
Maar te snel begin ik opnieuw
En vraag me af.

Randprogrammering

Lezing Living Art

16:30 - 18:00 Ruimte in Beweging – Boterstraat 81

Een lezing over de connecties tussen dans en de beeldende kunsten door Nikki Jansen.

Nikki Jansen (1997) studeerde Docent Dans aan Codarts en Filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze is nu werkzaam als dans- en filosofiedocent op Codarts, bij Scapino Ballet Rotterdam en de SKVR.

De lezing zal de connecties tussen dans en de beeldende kunsten bespreken. Choreografen, dansers en beeldende kunstenaars hebben door de kunstgeschiedenis heen samengewerkt, elkaar geïnspireerd en beïnvloed. We zullen kijken naar verschillende voorbeelden hiervan, en werken bespreken die de grenzen tussen de disciplines en de definities van dans en beeldende kunst in vraag stellen.

Tekenworkshop

12:00 – 13:30 Ruimte in Beweging  Boterstraat 81

Modeltekenen is een van de meest intensieve manieren van beeldend onderzoek, het wordt sinds de oudheid toegepast door kunstenaars als studie naar vorm en expressie, maar ook als ontwikkeling van het eigen vocabulair. Tekenen naar bewegend model heeft daarbij de extra uitdaging van niet terug kunnen kijken. De beweging gaat door, de tekening verstild.

De ervaren kunstdocenten en kunstenaars Alice Bakker en Dick Berckenkamp begeleiden bezoekers bij het tekenen naar bewegend model.

De workshop staat open voor eenieder die zich 90 minuten op deze uitdaging wil storten. Danser Amit Palgi zal tijdens de workshop dansen/bewegen er is voor 12 gastkunstenaars ruimte om deze bewegingen om te zetten in tekening.

Ezels, tekenpapier en houtskool zullen voorhanden zijn. Kom op tijd want vol is vol.

filmprogramma

Zaterdag en Zondag 9, 10 september
14:00 - 15:30 Ruimte in Beweging – Boterstraat 81

Choreography for Altruism (16 min), is een film van Mats Logen and Daniel Barkan die vragen stelt over onze maatschappij. De sociale kring trilt. De samenleving valt soms uit elkaar, we hebben het het meest nodig. Zullen we troost vinden in een nieuwe wereld? Vijf dansers houden elkaars hand vast in een cirkel, een utopische samenleving. Ze cirkelen langzaam om elkaar heen, de dans begint. Gefascineerd door het ritme van de samenleving lopen ze uit de hand. Zullen ze genieten van de structuur van de toekomst?

My name is the sound I use to introduce myself  (10 min) is een film die zich afvraagt waar het idee van "goed" vandaan komt, hoe het mogelijk is om bepaalde dingen als "slecht" te zien. Het stelt ons onvermogen om te luisteren voor en volgt een poëtische dans van de spanning rond nabijheid, kwetsbaarheid, ertussenin zijn; soms levend en dichtbij, soms ver weg en uit elkaar vallend. De film is vertoond in Eye Filmmuseum en als filminstallatie bij de eindexamenshow 2023 van de Gerrit Rietveld Academie

Als jij niet beweegt, dan doe ik het wel
Foto expositie

17:30 – 19:00 Ruimte in Beweging – Boterstraat 81

Zaterdag 9 en Zondag 10 september
12:00 - 15:30 Ruimte in Beweging – Boterstraat 81

Huisfotograaf van Magnezy Dance Productions, Richard Beukelaar, is uitgenodigd om zijn werk te exposeren op het Still Moving festival. Richard is zowel beeldend kunstenaar als podiumkunstenaar. Hij schilderde met de camera in een wereld die dient als palet om op te mengen. Voor deze expositie laat Richard gedwongen toeval, persoonen achter gezichten, verhaalen achter bewegingen, lichamen van een doek, een flits in het zonlicht, schaduw in het donker; alles samen komt.

Sateliet expositie

Vrijdag, Zaterdag en Zondag 8, 9, 10 september
13:00 - 18:00 Monopole  Hoogstraat 99

Een sateliet-expo met werken van verschillende beeldend kunstenaars, Jan van Dorp, SAGE, Rob van der Ven, Vera Whistler e.a. in de entreeruimte van de oude Monopole bioscoop