Nieuwe Stijl

In november 1917 werd de eerste editie van het tijdschrift De Stijl uitgebracht. Het hele jaar wordt het honderd jarige jubileum van de stroming die door het magazine werd uitgedragen gevierd. Stichting KunstWerkt brengt het feest ook naar Schiedam.

De Stijl is herkenbaar door weloverwogen, asymmetrische composities en ontwerpen; kunstwerken en ontwerpen werden tot hun meest elementaire vormen teruggebracht. Dit uit zich in het gebruik van primaire kleuren, en duidelijk herkenbare vlakken, lijnen en richtingen.

De uitgesproken kenmerken van De Stijl hebben de afgelopen 100 jaar goed overleefd, en de iconische beeldtaal nodigt nog steeds uit tot het maken van nieuw werk. Deelnemers van Stichting KunstWerkt lieten zich inspireren door het gedachtengoed, de kleuren en de vormen die De Stijl bekend hebben gemaakt.

Marita Beukers, Mirjam Boomert, Inge van Haastert, Pim van Halem, Aldo Hoeben, Luis Panades Julia, en Aad van Rijnsbergen

Tijdens het Foto Festival Schiedam is de expositie extra geopend van 10:00 tot 18:00

zondag, 8 oktober, 2017 tot zondag, 5 november, 2017

• Opening "Nieuwe Stijl"

zo 8 okt, 15:30

Feestelijke opening met taart!

• Extra open ivm Foto Festival Schiedam

wo 18 okt, 10:00 - 18:00
  • Extra open ivm Foto Festival Schiedam

do 19 okt, 10:00 - 18:00
  • Lezing "De Stijl"

zo 22 okt, 16:00 - 17:00

Lezing over De Stijl door schrijver en historicus Dik Vuik

• Finissage "Nieuwe Stijl"

zo 5 nov, 15:30

Afsluiting van de expositie "Nieuwe Stijl", met om 16:00 de performance "immaterial heritage" van Samantha Thole.