Zie de Stad

Veel kunstenaars wonen in steden en reizen om uiteenlopende redenen naar andere steden. Wanneer een kunstenaar werk maakt met de stad als onderwerp, zijn er net zoveel invalshoeken om dit onderwerp te benaderen als dat er kunstenaars zijn. Zie de stad is dan ook een waaier aan kunstzinnige disciplines van deelnemers van stichting Kunstwerkt en daarbuiten: Fenneke Hordijk, Erik Sep, Camiela Warringa, Marijn de Jong, Kim Bouvy en Pim van Halem.

In de grote doorwerkte tekeningen van Fenneke Hordijk lijkt de stad een metafoor te zijn voor het wankele menselijk bestaan.

In DordtYart bouwt Erik Sep deze zomer aan een stad waarin hij al zijn maquettes samenvoegt. Op een spoorlijntje daardoorheen rijdt een locomotiefje voorzien van een cameraatje dat Sep van een afstand bedient. In zie de stad kan men een registratie zien van de waarnemingen van deze camera. www.dordtyart.nl

Foto’s waarin de anonieme mens in de stad centraal staat, zijn het uitgangspunt van de grote schilderijen van Camiela Warringa, maar met een eigenzinnige combinatie van technieken ont-staat een gelaagde voorstelling, die zij in een installatie samenbrengt met het geluid van de stad.

De zwart-wit foto’s die Marijn de Jong toont in zie de stad zijn een deel van de oogst van zijn zwerftochten door steden waar hij fotografeert wat hem frappeert: sporen die de mens in zijn omgeving achterlaat. “Ik bezoek het liefst plekken waar langere tijd niet is opgeruimd, waar achterstallig onderhoud is, want daar liggen de sporen van langere tijd over elkaar heen en die worden dan weer overwoekerd door de natuur”.

In haar fotoroman Phantom City (2010) toont Kim Bouvy zich een opmerkelijk literair fenomeen. In de expositie is, naast het boek, het slothoofdstuk als een manifest aanwezig.

Beeldend tekenaar Pim van Halem maakte met ongebruikelijke instrumenten kleurrijke tekeningen van stedelijke structuren vol stadse taferelen.

zondag, 24 juni, 2012 tot zondag, 22 juli, 2012