30 JAAR Stichting KunstWerkt

Voor KunstWerkt, opgericht in 1991, was het jaar 2021 een jubileumjaar! Enkele hoogtepunten van dat 30-jarig jubileum waren, behalve de ‘reguliere’ tentoonstellingen, unieke samenwerkingsverbanden met andere Schiedamse organisaties. Met name: het evenement ‘Beeldige taarten’, de expositie ‘Toch maar mooi gemaakt’, het Stipendium ‘Andere Ogen’ en de bijzondere expositie ‘Van Fles naar KunstWerkt’ in het Jenevermuseum.

Als finale verscheen er een Schiedam-editie van het (Rotterdamse) culturele magazine ‘Puntkomma’. Op 27 november werd het eerste exemplaar uitgereikt aan burgemeester Lamers. Op dezelfde dag werd ook nog een andere jubileumtentoonstelling geopend: ‘Van de appel en de boom’, een knipoog naar de toekomst van KunstWerkt.

Hier ziet en hoort u er meer over:

Het Jenevermuseum heeft 8 kunstenaars van de jubileumtentoonstelling geïnterviewd:

Download ook de PDF-pictogram digitale catalogus die speciaal voor de jubileum-expositie 'van Fles naar KunstWerkt' is samengesteld.

Barend Houtsmuller

Zonder titel #1, ±1983. Polaroid SX-70 © Barend Houtsmuller

Barend Houtsmuller (1953) is een bekende in de Nederlandse fotografen gemeenschap, niet alleen omdat hij prachtig werk heeft gemaakt, maar ook omdat hij zich op veel fronten heeft ingezet om fotografie zichtbaar te maken en te stimuleren. In zijn werk zijn  vrouwelijke schoonheid, - mysterie en -kwetsbaarheid de belangrijkste onderwerpen. Hij werkte in de tachtiger jaren met polaroid vanwege de intense kleuren. Zijn werk aangekocht door The International Polaroid Collection.

Beaty Czetö

Leave Your Hat On #1, 1993. Polaroid SX-70 emulsion manipulation © Beaty Czetö

Beaty Czetö (1958, Hongarije) werd aangestoken door de polaroid koorts van Auke Bergsma en ging rond 1990 fanatiek aan de slag met SX-70-materiaal. Zij vond het vooral interessant om te experimenteren met de mogelijkheden om de polaroid film te manipuleren; tekenen in de nog zachte emulsie, roosteren in de broodrooster of bevriezen in de vriezer of er overheen schilderen.

Sjef Henderickx

Bids & Offers, Financial District, New York, 1973-2022. Polaroids 665 © Sjef Henderickx

Sjef Henderickx (1944) was een prominent deelnemer aan en mede-oprichter van KunstWerkt Schiedam. In de aanloop naar de expositie, begin mei, bereikte ons het trieste bericht dat Sjef onverwacht was overleden.

Sjef was een multi-disciplinair kunstenaar en keek terug op een lange en indrukwekkende staat van dienst. Hij hield zich o.a. bezig met polaroidfotografie.

In 1980 woonde drie maanden in het beroemde Chelsea Hotel in New York. Geïnspireerd door de energieke stad liep hij dagenlang rond met zijn SX-70 polaroidcamera. In het financial district vond hij een paar enveloppen, gevuld met zwart-wit polaroidfoto’s van beursnotities. Daarvan maakte hij het werk ‘Bids & Offers’. Het grafische, tekenachtige en vluchtige karakter weerspiegelt de sfeer van de stad.

Auke Bergsma

Hartendief, 1987 ©Auke Bergsma

Auke Bergsma, geboren in 1950) is één van de iconen van de Nederlandse polaroid fotografie. Hij was in de zeventiger jaren één van de fotografen die gratis film kreeg van Polaroid om mee te werken. Zijn voorliefde voor polaroidfilm is terug te voeren op de heldere ietwat typische kleuren en het feit dat hij meteen het resultaat kon zien.

Zijn werk werd aangekocht voor de beroemde International Polaroid Collection en is ook terug te vinden in de collecties van Museum Westlicht in Vienna, The Royal Library of Copenhagen, The Finnish Museum of Photography, Museum Brandts 13 and the Danish Museum of Photographic Art.

Vroeg in zijn carrière (ca. 1975) werkte hij aan de serie “Punk”, zwart-wit portretten. Later werkte hij vooral met kleur, zowel op SX-70 - en 20x24 inch formaat als 35mm instant films. De camera die voor 20x24 inch gebruikt werd, was bepaald indrukwekkend: een 90kg wegende camera waarvan de huurprijs in 1981 al $600 per dag was. Een enkele polaroidsheet kostte toen $200. Auke Bergsma was één van de eerste die er mee werkte.

Marcel van der Vlugt

Giant Pamphlet (Family Flower), 2021 © Marcel van der Vlugt

Marcel van der Vugt (1957) is de man achter het campagnebeeld van deze expositie; de Giant Pamphlet uit 2021, een groot formaat polaroid van een Nederlandse tulp door een bekende hedendaagse Nederlandse fotograaf!

Marcel werkte zijn hele carrière met polaroid, de eerste 25 jaar zelfs vrijwel uitsluitend met polaroid. Later toen het steeds moeilijker werd om nog film te bemachtigen is hij meer digitaal gaan fotograferen. Zijn liefde voor polaroid heeft niet alleen te maken met de weergave van de huidtinten, maar ook met het werkproces. Een opname levert direct een kant-en-klaar, uniek eindresultaat op dat met zijn modellen meteen besproken kon worden.

Sarah Mei Herman

Jana en Feby, 2016 © Sarah Mei Herman

Jana en Feby, augustus 2016 Polacolor © Sarah Mei Herman

Sarah Mei Herman (1980) maakt werk met als thema’s intimiteit, kwetsbaarheid, het proces van opgroeien en herinnering . Haar werk is al op veel plekken gepubliceerd en tentoongesteld. Ze werkt zowel met middenformaat analoge film als met polaroid film. Kleur is heel belangrijk; ze zoekt vooral zachte kleuren die passen bij de stille wereld van haar werk. Moderne polaroid film is daar heel geschikt voor.