Zie de Schie

Zonder Schie geen Schiedam. De rivier als levensader waardoor de stad tot bloei kon komen. In opdracht van het Cultureel Forum Schiedam heeft Eric van Straaten een documentaire serie foto’s gemaakt die te zien is in de tentoonstellingsruimte van KunstWerkt.

Hij ging op zijn manier op zoek naar het karakter van de Schiedamse Schie. Zwervend met de camera leidde dit van het ene naar het andere verhaal. Eén spelregel; in elk beeld moet een stukje Schie zichtbaar zijn. De fotoserie start bij de monding van de Nieuwe Maas en neemt je stroomopwaarts mee naar Overschie en richt zich op de vele verrassende werelden in de directe omgeving van de Schie.

Landschapsarchitectenbureau De Urbanisten heeft ontwerpen gemaakt die laten zien hoe de Schie-oevers door de bedrijfsterreinen van Schiedam Noord weer beeldbepalend en toegankelijk kunnen worden. De eerste schetsen voor deze ontwerpen zijn tijdens deze tentoonstelling ook te zien.

Eric van Straaten is autonoom fotograaf die ook regelmatig in opdracht werkt. Het water staat momenteel centraal in zijn werk. ‘Zie de Schie’ is een documentaire opdracht waarbij hij alle vrijheid heeft gekregen van Cultureel Forum Schiedam tot een persoonlijke invulling.

Zie www.cultureelforumschiedam.nl/zie-de-schie voor een overzicht van alle activiteiten in het weekend van 5 en 6 oktober.

woensdag, 2 oktober, 2024 tot zondag, 20 oktober, 2024

• Lezing over trekvaart

wo 2 okt, 20:00

Lezing over de trekvaart op de Schie door historicus Ed Visser. Meld je vooraf aan bij Eric onder vermelding van de gewenste activiteit.

• Opening "Zie de Schie"

zo 6 okt, 15:30

Opening door Marcel Houtkamp, voorzitter KunstWerkt. Hij gaat in gesprek met Annemarie Sour, voorzitter Cultureel Forum Schiedam.

• Toelichting project Schie-oever

do 10 okt, 20:00

Toelichting project Schie-oever oor Jan van de Kamp, landschapsarchitect. Meld je vooraf aan bij Eric onder vermelding van de gewenste activiteit.

• Eric van Straaten vertelt

vr 18 okt, 20:00

Eric van Straaten vertelt over zijn documentaire fotowerk. Meld je vooraf aan bij Eric onder vermelding van de gewenste activiteit.