Het atelier van Sjef

Vorig jaar overleed de Schiedamse kunstenaar, en een van de oprichters van KunstWerkt, Sjef Henderickx. Hij laat een omvangrijke hoeveelheid werk, en werk in wording achter. Centraal in dat oeuvre staat altijd het onderzoek naar de mens als onderdeel van complexe ecologieën. Zijn zoon, kunstenaar Arne Hendriks, verweeft nu zijn eigen artistieke onderzoek naar de mens, met het werk van zijn vader.

“Mijn vader was een spoorzoeker en nu is hijzelf een spoor geworden dat ik naloop, in zijn werk, in de stad Schiedam, en in mijzelf. Hoe dien ik me te verhouden tot al dat werk? Is het waar dat je in zekere zin uiteindelijk je vader wordt, en wat betekent dat voor zijn artistieke erfenis?”
Arne Hendriks

Die ‘erfenis’ was al enige tijd onderwerp van gesprek tussen Arne en Sjef. Zonder voorbehoud stelde Arne in deze gesprekken dat het werk van zijn vader, zijn werk zou worden, als artistiek ingrediënt in zijn eigen praktijk, zijn eigen onderzoek naar de mens en de rol van de kunst. Uiteindelijk stemde Sjef, enigszins geamuseerd, in met het voorstel, niet wetende dat het moment van overdracht zo snel zou komen.

De tentoonstelling reconstrueert delen van het atelier van Sjef Henderickx, toont een keuze van zijn werk uit verschillende periodes en gaat een symbiose aan met de studio van zijn zoon waar het onderzoek zal plaatsvinden.

Die manier van werken, in de publieke ruimte, onvoltooid, nog zoekend samen met het publiek vindt zijn oorsprong in het atelier van Sjef, in de werkplaats waar een permanente staat van onvoltooidheid bestond, van zoeken, van bevragen, van uitproberen en opnieuw beginnen, waar Arne zich als kind thuis voelde, en waar die overdracht in zekere zin al heel vroeg begonnen is.

De tentoonstelling 'Het Atelier van Sjef' is een eerste stap om dit persoonlijke onderzoek te koppelen aan de omgeving waarin Sjef Henderickx zijn hele leven gewoond en gewerkt heeft.

Fotopresentatie van Hans Pattist.
Speciaal voor ‘Het Atelier van Sjef’ maakte fotograaf en vriend Hans Pattist een digitale compilatie van foto’s die hij door de jaren heen maakte van Sjef en zijn werk. Deze compilatie is te zien in de tentoonstelling.

Expositie rond ‘t Lam van 11 mei t/m 3 juni in De Grote- of Sint Janskerk. Tijdens de openingstijden van de kerk en op zondag van 13.00 tot 17.00 uur.
Een kleine thematische tentoonstelling. Toegang gratis.

Kunstwerkt is ook tweede Pinksterdag geopend.

Neem contact op met onze secretaris Petra van der Ham als u geïnteresseerd bent in een groepsbezoek.

zaterdag, 6 mei, 2023 tot zondag, 4 juni, 2023

• Het Verhaal van Schiedam

za 6 mei, 13:30

Het Verhaal van Schiedam: André Henderickx, de broer van Sjef, vertelt over Sjef en zijn relatie met Schiedam.

Lokatie: De Grote- of Sint Janskerk. Inloop 13.00 uur. Toegang gratis.

• Opening 'Het Atelier van Sjef

zo 7 mei, 15:30

Met een lezing door Arne Hendriks.

do 11 mei, 13:00 - 17:00

Elke donderdagmiddag is Arne Hendriks zelf aanwezig en gaat in gesprek met het publiek, op zoek naar de verhalen in en rondom het werk van zijn vader.

do 18 mei, 13:00 - 17:00

do 18 mei, 13:00 - 17:00

• Lezing 't Lam

vr 19 mei, 20:00

Kirstain Houweling vertelt over het monumentale beeld dat Sjef voor de kerk maakte.

Lokatie: De Grote- of Sint Janskerk. Inloop 19.30 uur. Toegang gratis.

Meld u aan bij Saskia van Herwijnen onder vermelding van eigen naam en activiteit.

Randprogrammering in samenwerking met De Grote- of Sint Janskerk en de Historische Vereniging Schiedam.

• Wandeling langs werken van Sjef in de stad

zo 21 mei, 14:00 - 16:00

Wandeling onder begeleiding van Nico de Vries van de Historische Vereniging Schiedam. We lopen langs een aantal werken van Sjef in de stad. Bij de werken wordt steeds door een direct betrokkene verteld over hun ontstaan. Met medewerking van Reinier Scheeres, Kirstain Houweling, Peter Elderman en Rob van der Ven.

Start: Julianapark bij het Verzetsmonument. Afstand: ca. 2,5 km. Afsluiting Bij KunstWerkt.
    De kosten voor deelname zijn € 5 p.p. Deelnemers, Vrienden van KunstWerkt en leden van de Historische Vereniging betalen € 2 p.p.

Randprogrammering in samenwerking met de Historische Vereniging Schiedam.

do 25 mei, 13:00 - 17:00

• Muziekoptreden i.h.k.v. IDDF Around Town

ma 29 mei, 14:30

2e Pinksterdag, 14.30 uur én 16.15 uur een muziekoptreden i.h.k.v. IDDF Around Town.

Het Trio Emma Beukelman presenteert een combinatie van kwetsbare, poëtische, Nederlandstalige spoken word en Bosnische Balkanmuziek.
    Emma Beukelman - zang , toetsen
    Jochem Rijndertse - cello
    Kim Nieuwland - viool

do 1 jun, 13:00 - 17:00

• Finissage 'Het Atelier van Sjef''

zo 4 jun, 15:30

Arne Hendriks reflecteert op de voortdurende samenwerking met zijn vader.