Michel Snoep i.m.

Deze expositie is een hommage aan de in 2016 overleden kunstenaar Michel Snoep die, als lid van het eerste uur, altijd nauw betrokken was bij stichting KunstWerkt.

“Sinds 1989 hangt het schilderij heel prominent in ons interieur: je loopt er zo tegenaan. We worden er nog steeds blij van.” – Hans Sloot

Michel liet een omvangrijk oeuvre na: van schilderijen en tekeningen tot grafiek en objecten. Archetypische vormen als boten, bruggen, water, vogels en bomen maar ook vliegtuigen en steden keren steeds terug in het werk. De heldere beeldtaal is volgens liefhebbers het stempel van de maker. Want hoe verschillend zijn aanpak ook kan zijn, het blijft altijd onmiskenbaar een ‘echte Snoep’.

"In al zijn werk knoopt Mies de eindjes zo prachtig aan elkaar; van wat al was en wat nog komt. Zo erfden wij het eeuwige nu, in de blik van de jongen die hij was en blijft." – Jos Odijk

Snoep (1959) is in Schiedam geboren en getogen, maar woonde de laatste jaren van zijn leven met zijn gezin op Goeree-Overflakkee. Hij was zowel beeldend kunstenaar als docent schilderen en idee/3-dimensionale beeldontwikkeling aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag.

"Steeds als je denkt dat je weet wat je ziet, verdwijnen Michels verbeeldingen achter de horizon. Je loopt ze achterna en blijft er eindeloos naar kijken." – Gert van der Kolk

Voor deze expositie hebben curatoren Joost Kalhoven en Sjef Henderickx een dwarsdoorsnede van zijn werk geselecteerd. Het geeft een duidelijk beeld van de veelzijdigheid van de maker. De opbrengst van de verkoop komt ten goede aan het beheer van de nalatenschap van de kunstenaar.

"Ik werd het schilderij ingezogen: de sobere bomenrijen met donkere schaduwen, in combinatie met de zorgvuldig gemaakte zwarte lijst, gaf een diepte waar ik nog steeds niet op uitgekeken ben." – Frans Rietstap

Deze expositie wordt geheel gefinancierd door stichting Gemeenschapsfonds.

zondag, 2 februari, 2020 tot zondag, 23 februari, 2020

• Opening

zo 2 feb, 15:30

Opening door kunsthistoricus Michael van Hoogenhuyze.

• Feestelijke opening

ma 3 feb, 15:30

Openingshandeling door Jan de Grauw, vriend van de kunstenaar, met medewerking van Arie van der Krogt, zanger van Rotterdamse liedjes.

U bent van harte uitgenodigd om de expositie te bezichtigen en het glas te heffen met de jarige. De bijeenkomst zal rond 17.30 uur worden beëindigd.

• Finissage & Kunstgesprek

zo 23 feb, 15:30

Cilia Batenburg en de curatoren gaan in gesprek.