The Evolution of Evolution

De wereld om ons heen verandert op allerlei gebieden in rap tempo. We staan aan het begin van een nieuw tijdperk. Zeven kunstenaars belichten vanuit verschillende invalshoeken hoe de wereld er in de toekomst uit zou kunnen zien. De nieuwe wereld: Een positief of een negatief verhaal. De toekomst zal het uitwijzen.

Patrick Bergsma
De mens in relatie met de natuur.

Raoul Deleo
Terra Ultima: Een nieuw werelddeel in kaart gebracht.

Inge Hoefnagel
Hoe ziet Nederland eruit zonder regen? Wat gebeurt er als de Sahara groen wordt?

Melanie Mertens
Welke rol heeft de mens in de vorming en verandering van de omgeving en ons bewustzijn?

Harry Schumacher
Tijd om het begrip ‘Evolutie’ te herdefiniëren?

Esther de Vlam
Scheppen vanuit het absolute minimum.

Sasha Zuidam
Cyborg, een 'lelijk' woord voor een 'lelijke' creatie? Wanneer wordt esthetisch afstotelijk?

ACHTERGROND

Kunstenaars als Harry Schumacher en Patrick Bergsma laten de verhouding tussen de mens en de natuur zien. Bij het werk van Harry is te zien dat het helemaal mis is. Natuurlijke selectie hield ooit in dat degene die zich het best aanpast aan de omgeving de grootste overlevingskans bezit. De mens heeft de rollen omgedraaid door de omgeving beter geschikt te maken voor de mens, met als gevolg dat de mens als organisme zwakker is geworden. Tijd om het begrip ‘Evolutie’ te herdefiniëren?

Patrick Bergsma laat een positiever beeld zien. Zijn werk bestaat uit spannende ‘hangende werelden’ Hij gebruikt de eeuwenoude Chinese kunst van Penjing en de Japanse bonsai als een voorname bron van inspiratie voor zijn werk.

Het werk van Raoul Deleo laat zijn ontdekkingen in het nieuw ontdekte continent ‘Terra Ultima’ zien. Hij heeft hier al meerdere expedities naar ondernomen. Is Raoul wellicht de moderne Darwin?

Inge Hoefnagel stelde zich bij het maken van haar werk de volgende vragen: ‘Hoe gaat Nederland eruit zien als er geen regen meer valt’ en ‘Wat gebeurd er als de Sahara groen wordt?’ Heeft u een tuin? Dan bent u vast voorbereid welke tropische planten u in de toekomst kunt gaan aanschaffen.

Esther de Vlam is geïnteresseerd in hoe we beginnen met iets te scheppen vanuit het absolute minimum. Hoe vertrekken we vanaf het nulpunt? Zij onderzoekt hoe de drempel van de normaliteit wordt overschreden en een nieuwe toestand wordt gehandhaafd. Als u haar werk wilt zien, zult u zelf spierkracht moeten leveren anders blijven de beelden voor u verborgen.

Melanie Mertens schildert onderwerpen als identiteit, natuur en technologie en de rol die de mens heeft in de vorming en veranderingen van de natuurlijke omgeving en ons eigen bewustzijn. Is het mogelijk een brug te bouwen tussen natuur en technologie en deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheden te verzoenen?

Sasha Zuidam heeft als thema ‘mens en technologie’ gekozen, waarbij ze zich afvraagt of cyborg, een ‘lelijk’ woord voor een ‘lelijke’ creatie is of dat de techniek slechts een middel is om beter te functioneren, om onszelf te perfectioneren. Hoe ver ga je hiermee en wanneer wordt esthetisch afstotelijk?

De nieuwe wereld: Een positief of een negatief verhaal. Welk verhaal deze kunstenaars ook vertellen, alleen de toekomst zal het uitwijzen.

zondag, 17 maart, 2019 tot zondag, 14 april, 2019

• Opening

zo 17 mrt, 15:30

Opening door Margi Geerlinks, galeriehoudster 'Galerie 158' met een performance door Mirjam Boomert.

• Rondleiding, film en discussie

zo 31 mrt, 14:15

14.15 uur: Rondleiding door de aanwezige kunstenaars. Performance door Mirjam Boomert.
    15.00 uur: Filmvertoning 'Human Nature' van Michel Gondry.
    16.30 uur: Discussie over film en expositie.

• Finissage

zo 14 apr, 15:30