Nieuwe Impuls

Traditioneel opent Stichting Kunstwerkt het nieuwe jaar met een tentoonstelling van werk van de nieuwe aanwas van het voorgaande jaar. De ballotagecommissie heeft in 2011 één nieuwe deelnemer aangenomen: Aldo Hoeben.

Hoeben is panorama-fotograaf en lichtkunstenaar, en laat - letterlijk - zijn licht schijnen op Pand Paulus. In zijn vaak interactieve werk verkent hij de rol van het publiek, dat hij met perspectiefmanipulaties en optische trucs op het verkeerde been zet. In de solopresentatie zullen fotowerken te zien zijn in combinatie met een aantal lichtinstallaties.

Midden jaren 90 begon Aldo Hoeben - opgeleid als Industrieel Ontwerper - met panoramafotografie, een vrij technische tak van fotografie. Hij nam meerdere foto's in het rond en bewerkte deze digitaal tot één naadloos beeld. Later begon hij de vervormingen die op deze manier ontstaan op hun eigen waarde te schatten en ging zich steeds meer verdiepen in de regels van perspectief, zowel in het platte vlak als de panoramische perspectieven.

Toen Aldo eenmaal de regels van het perspectief naar zijn hand wist te zetten, besefte hij dat deze regels niet alleen toe zijn te passen op de fotografie. Sinds 2006 draait hij de richting van het licht om en maakt hij gebruik van zijn kennis van perspectief in lichtkunst-installaties. Het publiek speelt vaak een actieve rol in de installaties: zo werpen bezoekers een “negatieve schaduw” op één van zijn foto’s; een lamp werpt een lichte in plaats van een donkere schaduw als de toeschouwer voorbij loopt.

zondag, 8 januari, 2012 tot zondag, 29 januari, 2012