Betrekkingen

Stichting Kunstwerkt en Kunst Zoekt Muur presenteren de tentoonstelling Betrekkingen. De tentoonstelling laat het werk zien van vijf kunstenaars: Peter Hellemons, Caren van Herwaarden, Stijn Peeters, Ahmet Polat, Efrat Zehavi.

De tentoonstelling presenteert werk van kunstenaars die met grote sensibiliteit kijken naar zichzelf en de mens in zijn omgeving. Vanuit de techniek en materiaalkeuze leggen zij contact met anderen. Betrekkingen toont de chemie tussen mensen in foto’s, tekeningen, portretten, collages en ruimtelijke werk. Het brede beeld van relaties waartoe wij ons dagelijks verhouden wordt geschetst in familiebetrekkingen, onze relatie met minderheden, vreemden, geliefden en virtuele vrienden.

Peter Hellemons grijpt met zijn werk in op een wereld die wij goed lijken te kennen en maar moeizaam kunnen begrijpen. De relaties tussen ouder-kind-grootouder; de structuren van het gezinsleven. Ze komen in bijna ieder werk van Hellemons terug. De toeschouwer wordt op een bijna romantisch-poëtische manier meegenomen in een zoektocht naar heden, verleden en de toekomst.

Caren van Herwaarden tekent groepen mannen en vrouwen dicht op elkaar gestapeld, samen vormen de afzonderlijke lichamen een nieuw organisme. Komt dat superorganisme tot stand doordat de individuen samen ergens naar streven of schikken ze zich als puzzelstukken naar een reeds bestaande structuur? Voegt de mens zich in het werk van Van Herwaarden naar een systeem of is het andersom? Het is beide mogelijk, dat maakt haar gelaagde tekeningen beurtelings claustrofobisch en intiem.

Ahmet Polat fotografeert op een manier waarbij hij zich als fotograaf bijna onzichtbaar tussen zijn onderwerpen begeeft. Polat reist sinds 2005 door Turkije op zoek naar bijzondere groepen en hun verhaal. Onderwerpen van zijn series zijn o.a. de volksbuurten en de jetset van Istanbul en minderheidgroeperingen. Retro Bodrum is een reeks foto’s die hij maakte voor de Turkse editie van het tijdschrift Vogue. Polat heeft de regie van deze sessies in eigen hand genomen. De combinatie van de modewereld en zijn gebruikelijke onderwerpen leveren fascinerende hybride beelden op.

De tekeningen van Stijn Peeters bevinden zich inhoudelijk op het scherpst van de snede, dat wil zeggen dat zij iets uit de soms harde en gruwelijke werkelijkheid aan de kaak stellen. In zijn series gaat het erom een dialoog tot stand te brengen tussen actualiteit en kunstgeschiedenis. Peeters brengt in zijn reeksen tekeningen een gevoel van onbehagen over wat ons wordt getoond via de media. Het wordt afgewisseld met beelden van de eigen leefomgeving en wat Peeters opmerkt of waarneemt.

Sinds 2007 is Efrat Zehavi met haar de Passportrait performance op reis in Nederland, Duitsland, Griekenland en Israël. Ze nodigt mensen uit tegenover haar te zitten en te laten portretteren. Ze verbeeldt niet alleen de levende persoon maar ook de inhoud van het gesprek als onlosmakelijk deel van de performance. Zo houdt Zehavi haar modellen zowel uiterlijk en innerlijk een ‘spiegel’ voor.

zaterdag, 15 september, 2012 tot zondag, 14 oktober, 2012